Vår historia

Vi är unika

Swedencare – historien om hur allt började

Välkommen till Swedencare och den fantastiska värld av djurhälsoprodukter. Idag har Swedencare etablerat sig på alla större marknader som ett innovativt och pålitligt företag inom djurhälsa, men precis som många andra fantastiska innovationer började vår historia med en fascinerande och oavsiktlig upptäckt och en nyfiken vetenskapsman…

70-talet

En överraskande förbättring

Historien om Swedencare och ProDen PlaqueOff® börjar på 1970-talet, då den svenska tandläkaren Dr Sune Wikner av en slump upptäckte att en av hans patienter, som tidigare lidit av kronisk tandstensbildning, plötsligt uppvisade en kraftigt förbättrad munhälsa. Den uppenbara förändringen förvirrade Dr. Wikner som bestämde sig för att ta reda på vad som hade fått patientens plack och tandsten att försvinna.

90-talet

En koppling uppdagades

På grund av olika omständigheter, var det först tjugo år senare som kopplingen mellan algen och munhälsa utforskades. 1999 stötte Sune Wikner och blivande kollegan Roland Fastberg på en hund i norra Sverige vars tänder tycktes ha påverkats positivt av ett husdjursfoder som innehöll samma marina alg.

 

Ascophyllum Nodosum

2000-talet

Swedencare skapas

Som ett resultat skapade Dr. Sune Wikner och Roland Fastberg företaget Swedencare som tillsammans med tandläkare, veterinärer och andra genomförde ett antal pilotstudier på människor och husdjur i Sverige.

2014-2016

Nya ägare och affärsplan

2014 var ett viktigt och händelserikt år i Swedencares historia eftersom det var året då grundarna sålde företaget och Håkan Lagerberg, Håkan Svanberg och Johan Berglund tog över – Håkan L som VD och Håkan S och Johan som styrelsemedlemmar tillsammans med en professionell ordförande. Tillsammans utvecklade de en ny affärsplan som ledde till en dramatisk ökning av försäljningen och förbättrade marginaler. År 2015 förvärvades de tre största distributörerna för ProDen PlaqueOff® – Frankrike, Storbritannien och USA. En framgångsrik börsintroduktion (IPO) 2016 tillförde kapital som möjliggjorde aktiv medverkan i branschkonsolideringen. Redan samma år förvärvades även Biodistra® och NutriScience.

2020

Ny strategi och strategiska beslutens era

År 2019 påbörjades arbetet med att både bredda produktportföljen och öka vår närvaro inom veterinär- och digitala försäljningskanaler. Vi lade grunden för en aktiv förvärvsstrategi, som år 2020 resulterade i förvärvet av fyra framstående företag med flera starka varumärken – Stratford®, Animal Pharmaceuticals®, och nutravet®. Förvärven stärkte avsevärt vår närvaro inom veterinär- och digitala kanaler, liksom vår position i Nordamerika, världens största marknad för husdjur.

2021

Ett stort steg mot vår vision

År 2021 tog vi ett stort steg mot vår vision genom förvärven av Pet MD Brands, ett toppmodernt företag inom onlines försäljning, Vetio, den ledande Animal Health CDMO (Contract Development and Manufacturing Organization), och FAV, ett företag inom konsumentlogistik (B2C) med fokus på hemleverans och uppfyllnadstjänster för husdjursbranschen, i Nordamerika. Med Vetio tar vi kontroll över vår leveranskedja och intern produktion samt får direkt tillgång till läkemedelsutveckling, vilket skapar ett bredare produktutbud och kunskap samtidigt som vi betydligt ökar vår närvaro i Nordamerika.

2022-2023

Strategiska förvärv

År 2022 närmade vi oss vårt mål att bli en ledande global koncern inom husdjurshälsa genom förvärven av NaturVet och Innovet. Genom förvärvet av NaturVet får vi en bred, välkänd och uppskattad produktportfölj samt en högkvalitativ produktionsanläggning som betraktas som en ledare inom mjuka tugg. Innovet bidrar med bredare kunskap inom vetenskapsbaserad produktutveckling inom premiumsegmentet. Samtidigt kan vi bidra till att påskynda Innovets internationalisering. Med en stark förvärvsstrategi, en bredare produktportfölj, en utökad kundbas och ett fantastiskt team rör vi oss i riktning mot vår vision – att etablera oss som det ledande företaget inom husdjurslivsvetenskap globalt.

Mission

Vi bryr oss om att förbättra husdjurs hälsa och välbefinnande, skapa trygghet för husdjursföräldrar över hela världen och genom hela livet.

Vision

Vår vision är att bli en ledande global djurhälsokoncern med produkter för hund, katt och häst inom premiumsegmentet.